Interviu cu Mihai Jurca

Deși nu am vizitat Oradea în ultima perioadă, văd aproape zilnic imagini postate pe site-urile de socializare în care se observă clădiri restaurate,  piețe proaspăt redecorate, noi piese de infrastructură inaugurate,  și am impresia că sunt dintr-un oraș de undeva din occident. Am prieteni care vizitează regulat orașul de pe Crișul Repede, iar vorbele auzite de la ei sunt doar de bine.

Oradea este exact opusul Aradului. Acolo se vorbește puțin, dar se lucrează mult. Și, pe lângă că se lucrează mult, se lucrează și bine. Situația în Arad o cunoaștem toți, foarte bine chiar. Încet, încet, Oradea se alinează scurtei liste de orașe din România care au un aspect și o atmosferă occidentală. Alături de altele, precum Cluj, Sibiu, Brașov șamd.

Cetatea din Oradea a fost recent introdusă în circuitul turiistic, Piața Unirii de acolo a fost reamenajată, iar clădirile istorice din zonă restaurate, în fosta Piață Rogerius (piață agroalimentară) a fost investită suma de 7 milioane de euro, fiind astăzi cea mai modernă piață agroalimentară din România, iar pe centura orașului au apărut două noi pasaje supraterane care ajută la fluidizarea traficului. Toate făcute din fonduri locale, de la Guvern, Europene, prin programe transfrontaliere Oradea-Debrecen etc.

Fiind membru fondator al Asociației Turism Alternativ, o entitate ce își propune promovarea turismului „altfel” din România, nu pot să stau departe de o întâmplare atât de frumoasă ca inaugurarea Cetății din Oradea și de restaurarea centrului istoric al acestui oraș. Așa că am decis să iau legătura cu cei de la Oradea Turism, care m-au îndrumat către Mihai Jurca, președintele Asociației pentru promovarea turismului din Oradea și regiune.


Eugen Rogojan: Oradea are peste 100 de obiective protejate în evidențele Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional, iar poziționarea geografică a orașului este una foarte fericită – la doar 250 km de Budapesta, de exemplu – așa că potențial turistic există din plin. Ce face administrația locală din Oradea în privința creșterii numărului de turiști din oraș?

Mihai Jurca: Primul pas pentru creșterea numărului de turiști a fost făcut acum un an, când Primăria, alături de parteneri privați relevanți (hoteluri importante din Oradea și Băile Felix) au pus bazele unei asociații care are ca scop principal promovarea și dezvoltarea turismului din Oradea și regiune (zona din imediata vecinătate a orașului – Zona Metropolitană). Toate activitățile pe care asociția le face sunt în scopul creșterii numărului de turiști. Printre acestea, mentionez cele mai importnate: participarea la târgurile de turism naționale si internaționale, realizarea unor servicii pentru turiști (city card, suveniruri turistice șamd.), realizarea unor pachete speciale de tip city break alături de partenerii asociației, materiale oficiale de promovare și dezvoltarea agendei de evenimente culturale locale. Pe lângă această activitate, Primăria a investit peste 50 de milioane de euro în proiecte de turism sau proiecte de infrastructură care facilitează turismul – reabilitarea Cetății Oradea, reabilitarea pieței centrale a orașului, construcția unui Aquaparc, reabilitarea Grădinii Publice Ciuperca, reabilitarea fațadelor clădirilor monument istoric din centrul orașului, reabilitarea celor mai importante căi de acces și nu în ultimul rând – și poate chiar cel mai important, Consiliul Județean a finalizat reabilitarea și extinderea pistei Aeroportului Internațional Oradea.

Acestea sunt câteva din măsurile prin care în Oradea s-a încercat dezvoltarea turismului. De asemenea, in premieră națională, am organizat un referendum pentru alipirea comunei Sînmartin de orașul Oradea, care gestionează și cele mai importante stațiuni termale din România – Băile Felix și 1 Mai, cu scopul de a dezvolta zona celor două stațiuni prin investiții în infrastructură și, de asemenea, de a promova mai bine potențialul pe care-l oferă această zonă.

Eugen Rogojan: Din datele pe care le-am consultat, am aflat că în anul 2010 s-au înregistrat în Oradea puțin peste 71.000 de turiști, număr aflat în creștere față de 2009 (cu 11,7%) și 2005 (cu 25,2%). Care este situația actuală și cât de îmbucurătoare sunt aceste cifre pentru administrația locală, pentru cei ce se ocupă de turism în Oradea?

Mihai Jurca: Situația numărului de turiști este într-o continuă creștere. Datele oficiale oferite de INS arată o creștere a numărului de turiști cu peste 50%, dacă ne raportăm la cifrele oferite începând cu 2010.  Astfel, cifrele ne arată următoarele date: 2012 – 110.900; 2013 – 106.187; 2014 – 128.746.

Datele pentru 2015 nefiind prelucrate, avem date preliminare pe luni. Astfel, față de luna noiembrie 2014, luna noiembrie a anului 2015, a înregistrat o crește cu 44% a numărului de turiști – noiembrie 2014-10.628 | noiembrie 2015-15.317

În condițiile în care anul 2015, orașul a fost un imens șantier, și chiar până la mijlocul lui 2016, zona centrală va fi afectată de șantiere, considerăm datele extrem de îmbucurătoare și suntem siguri că și datorită activității de promovare, 2016 va avea date mult mai bune.

Eugen Rogojan: Observ că o parte a clădirilor din centrul istoric al orașului, dacă-l putem numi așa, au fost restaurate sau sunt în plin proces de restaurare. Mă refer aici în special la Piața Unirii, în care găsim obiective turistice și arhitectonice destul de importante – Primăria, Palatul episcopal greco-catolic, Biserica cu lună, Biserica Sfântul Ierarh Nicolae, Biserica Sfântul Ladislau și, nu în ultimul rând, Palatul Vulturul Negru. Care este situația acestor monumente, cât a costat toată lucrarea de reamenajare a pieței și reabilitare a clădirilor, și de unde au provenit aceste sume de bani?

Mihai Jurca: Valoarea proiectului de reabilitare a pieței din centrul istoric – Piața Unirii – a fost de 5.5 milioane de euro, sursa de finanțare fiind fondurile europene din Programul Operațional Regional. Proiectul a vizat reabilitarea unei suprafețe de peste 26.000 mp. În același timp, au fost realizate lucrări de reabilitare a diferitelor fațade atât din Piața Unirii, cât și din zona piețelor Ferdinand si Republicii. Sursa principala de finanțare au fost fondurile Europene, dar și Primăria alocă bani din bugetul local pentru programul de reabilitare a fațadelor clădirilor monument istoric. Procesul este mai greu de realizat, deoarece este necesar acordul proprietarilor, clădirile fiind în marea lor parte deținute de entități private. Vom încerca să alocăm resurse financiare tuturor clădirilor care îndeplinesc condițiile de finanțare. Ne concentrăm pe atragerea cât mai multor fonduri europene pentru aceste proiecte, însă Primăria va aloca bani și din bugetul propriu, acolo unde nu vor exista alte surse de finanțare.

Eugen Rogojan: Fără doar și poate, și în Oradea, la fel ca în Arad, cea mai importantă atracție turistică este cetatea. În Arad, din păcate, cetatea rămâne un subiect tabu, un fel de ciorchine de struguri la care vulpea nu ajunge, așa că ne spune că-s acri. În Oradea, din fericire, situația este alta. Cetatea din orașul de pe Criș a fost recent restaurată și inaugurată chiar în prima zi a lui 2015.

Pentru cei ce nu cunosc istoria acestei fortificații, ați putea să o relatați pe scurt? Când a fost construită și ce s-a întâmplat cu ea după ce rolul militar al acesteia a dispărut?

Mihai Jurca: Anul trecut în Octombrie am inaugurat oficial finalizarea lucrărilor de reabilitare prin organizarea în cetatea Orădeana a Festivalului Toamna Orădeană, care a fost urmat de Târgul de Crăciun din luna decembrie. După peste 20 de milioane de euro investiți, putem spune că Cetatea și-a recăpătat strălucirea. Istoria acesteia este de peste 900 de ani și, din punct de vedere arhitectural, cunoaște trei mari etape. O etapă romanică, una gotică şi, în final, etapa renascentisto-barocă, cea care îşi pune amprenta asupra monumentului vizibil şi astăzi. Cetatea Oradea, în urma refacerii şi extinderii din secolele al XVI-lea şi al XVII-lea, capătă fizionomia tipică a unei fortificaţii de tip bastionar italian, cu bastioane de tip pană, fiind, de altfel, singura de acest tip din întreg estul european.

Eugen Rogojan: Cât a costat această reconversie a cetății, de unde au provenit fondurile și ce obiective și-a propus municipalitatea în ceea ce privește turismul, având în vedere că acum Oradea are o atracție mult mai mare față de turiști, decât înaintea reabilitării cetății?

Mihai Jurca: Costul este de 20 de milioane de euro și fondurile pentru investiție au fost europene, cu o contribuție de 2% din partea primăriei. Ne propunem să creștem numărul de vizitatori ai cetății, dar și mai important, sp o readucem la nivelul de activitate culturală și de evenimente, care a consacrat-o în trecut ca unul din cele mai importante centre culturale ale acestui teritoriu din Europa.

Eugen Rogojan: Turismul cultural, cel ce implică aceste obiective turistice mai sus menționate, este unul important, însă – din punctul meu de vedere – și mai important este turismul de eveniment. Există în Oradea o strategie turistică a orașului? Dacă da, ce include aceasta? Există evenimente care să fie menite să atragă public și din alte orașe ale țării – sau de ce nu, din țările vecine – și nu doar din Oradea? Presupun că Toamna Orădeană, acel regal de muzică bună, va continua!

Mihai Jurca: Turismul cultural este extrem de important azi, iar ca și cotă de turisti este segmentul care are cea mai mare creștere. Desigur că după finalizarea tuturor investițiilor în infrastructură, urmează și partea „soft”, și anume crearea unor evenimente culturale care să atragă oameni din afara orașului.

Pentru acest lucru pornim de la considerentul că orașul trebuie să aibă un eveniment important în fiecare weekend, începând cu luna mai și până în luna pctombrie. Pe lânga evenimentele deja consacrate din Oradea, Toamna Orădeana, Festivalul de Teatru Scurt, vom mai crea și evenimente noi pe care să încercăm să le creștem natural. Foarte probabil, începând cu anul viitor vom putea discuta și de evenimente mai mari care să atragă, în cea mai mare parte, oameni din alte orașe și chiar din străinătate.

Eugen Rogojan: Există în Oradea un centru de informare turistică? Dar ghizi turistici, fie ei profesioniști sau amatori/voluntari?

Mihai Jurca: Există mai multe centre de informare turistică. Cel mai nou este cel din Cetatea Oradea, iar în centrul orașului avem două puncte de informare. Un centru național de informare turistică, realizat de Consiliul Județean Bihor prin fonduri europene, și un punct de informare mai mic, localizat în Turnul Primăriei.

Una din provocările cu care ne confruntăm acest an sunt ghizii turistici. Oradea are un numar limitat de ghizi turistici și, din păcate, nu toți prezintă aceași istorie a orașului. Ne propunem să oferim sprijin în acest sens, prin coagularea tuturor celor care doresc să facă aceasta activitate în jurul grupului de ghizi turistici pe care îl avem în Cetatea Oradea.

Eugen Rogojan: Cunoașteți conceptul de free guided tours? Un grup de oameni pasionați de orașul în care trăiesc oferă tururi ghidate gratuite pentru turiștii care vizitează orașul, sau pentru localnicii dornici să îl cunoască mai bine. În Arad există un proiect bazat pe acest concept, și a prins foarte bine la public. Iiar astăzi, la mai bine de doi ani de la înființare, voluntarii Arad Free Tours continuă să fie singurii ghizi turistici din Arad. Credeți că un astfel de proeict ar putea avea succes și la Oradea?

Mihai Jurca: Sunt convins că un astfel de proiect ar avea succes. Realizarea acestui proiect depinde de oamenii pasionați, care ar putea face acest lucru. Noi putem să-i sprijinim prin promovare, condiționată de verificarea capacității lor de realizare a tururilor ghidate.

Eugen Rogojan: De asemenea, aș vrea să îmi spuneți ce anume sunt Oradea City Card, respectiv Oradea City App, și cu ce mă ajută pe mine, ca turist.

Mihai Jurca: Sunt produse turistice des întalnire în orașele cu un flux turistic dezvoltat. City card-ul concentrează oferta turistică a orașului într-un pachet ce oferă beneficii concrete: reduceri la obiective turistice, la diferiți parteneri ai proiectului și, foarte important, oferă un card de transport valabil două zile, cu ajutorul căruia să poți să te bucuri de toată oferta turistică a orașului. În 2015, acesta a costat 15 lei.

Oradea City App este răspunsul nostru la solicitarea de informare și este în principal un mecanism eficient și gratuit de informare. Într-o lume în care accesarea informației se face de pe terminale mobile – tablete, telefoane, este important să completăm necesarul de informare și din această zonă. Pe lângă informațiile turistice, aplicația oferă și informații despre evenimente, mijloace de transport în comun etc.

Eugen Rogojan: O ultimă întrebare. Eu consider Asociația pentru promovarea turismului din Oradea și regiune un exemplu că poate exista o colaborare eficientă între mediul public și cel privat, lucru care, din păcate, în Arad nu își prea face simțit prezența. Cum vedeți dumneavoastră această Asociație și care este efectul acesteia în ceea ce privește turismul în municipiul Oradea și în zona metropolitană?

Mihai Jurca: Asociația este un mecanism simplu prin care entitățile publice și private din turism pot crea un plan de activități comune care să coducă spre dezvoltarea acestei industrii. Efectul unei astfel de structuri este cel de canalizare și concentrare a celor mai benefice proiecte, cu scopul de a dezvolta turismul local.

Vă mulțumesc pentru timpul acordat

 


disclaimer. Toate imaginile din articol provin de pe Oradea Turism

Lasă un răspuns